Sitter her med en følelse over at jeg har tatt meg vann over hodet når det gjelder utfordringen min. Men det reflekterer egentlig nettopp hvordan en gjennomsnittlig forbruker føler seg hver dag – på villspor i et uendelig utvalg av produkter. Det er så uendelig mye å velge mellom, i butikkene og ikke minst på nettet!
Innså at jeg for ofte går for det «første og beste» jeg ser på butikken. Det er mange ting som skal klaffe når man trenger å kjøpe noe i hverdagen; tilgjengelighet, kvalitet og pris, for å nevne noe. I det siste har det dukket opp nye butikkjeder som Normal, som selger husholdnings- og velværeprodukter til en rimelig penge. I tillegg finnes butikkene så mange steder nå, at det er super enkelt å bare stikke innom på veien.
Disse butikkene selger de største merkene man kjenner til og som selges på de fleste matbutikker. Det er også nettopp disse produktene som jeg er mest skeptisk til. Gigant-merker som L’Oreal, Nivea, Colgate-Palmolive, bare for å nevne noen få. Likevel ender jeg ofte opp med å kjøpe nettopp disse!
Normal selger også andre, mindre kjente merker som påstår å være mer miljøvennlige og naturlige. Men kan et så billig produkt være bra på miljø? Eller bør man kjøpe alle slike produkter på helsekost butikker istedenfor?
Svaret er vel egentlig ja, men ikke alltid lett å følge opp. Her ser jeg at jeg må skjerpe meg og slutte å kjøpe de vanlige, «masseproduserte» merkene.
-
Alfredo Jornet Gil kommentar på Dag 8: Vann over hodet? En tur til Normal 10 months ago
Det tar litt utforskning hverdag... jeg finner at det som er vanskeligste på alle disse utfordringene er å finne tiden som det tar å gjøre riktige valg! Lykke til, og kjempe kul video. Svar
-
Milda at cCHANGE kommentar på Dag 8: Vann over hodet? En tur til Normal 10 months ago
Hei Pauline. Det er så sant; mange føler seg helt på villspor i et uendelig og stadig økende utvalg av produkter. Hva folk vurderer når de tar valg er helt individuelt; altså balansen mellom pris, tilgjengelighet, bærekraft, dyrevelferd, miljø. etc. Dette er en gylden mulighet for å finne ut av hva som driver dine valg. Siden vi har fokusert på vaner i det siste, har jeg lyst til å spørre deg om det en vane for deg å gå innom butikken for eksempel? Er det autopiloten din som styrer da, eller tar du et bevisst valg fordi du trenger noe? Det andre temaet vi går inn på nå, er at endring er sosialt. Du finner ut av masse gjennom dette prosjektet. Snakker du med andre om dette? Hva sier de? Hvordan føles det å dele dette? Hilsen Milda i cCHANGE Svar
You must be logged in or have the proper rights to post a comment.