'; Startet smått med noen merker som jeg kjenner | Vis vei du og
Bor i Oslo, men jobber i Nesodden kommune som miljørådgiver. Samboer med en franskmann. Mine største interesser er miljø- og dyrevern, reiser og musikk/konserter :-)
Min utfordring
Bli mer bevisst forbruker, undersøke alle ting og velge miljøvennlig alternativ

Nå er det en stund siden jeg skrev mitt første innlegg. Til gjengjeld kommer det en ganske lang oppdatering denne gangen. Skal bli flinkere til å skrive oftere og kortere i neste uke 😊

Denne uken har jeg sett nærmere på noen kjente og kjære merker innen kosmetikk og velvære-produkter. Det er et hav av utvalg der ute og jeg visste nesten ikke hvor jeg skulle begynne! Plukket derfor ut de som har egne butikker og som jeg er kjent med fra før.

Selv om alle påstår å ta ansvar for miljøet i en eller annen form, er de også såpass store produsenter at jeg må ta på meg kritiske briller her.

Jeg besøkte butikkene til Lush, The Body Shop og L’Occitane En Provence i Oslo, hvor jeg fikk snakket med selgerne om miljøansvar. De gjorde alle sitt beste for at jeg skulle få et best mulig inntrykk om deres produkter.

I tillegg var jeg hos Vita og spurte om noen av de mest miljøvennlige seriene som de selger og som jeg er kjent med derfra: Korres og Human+Kind.

Til slutt sjekket jeg opp et merke som jeg og moren min  bestiller fra nettet i blandt, Yves Rocher.

Jeg sjekket også nettsidene til alle merkene og så spesielt etter hva de skriver om miljø, natur, etisk handel og dyretesting.

Lush:
Lush scorer veldig høyt på listen min. De er desidert best på emballasje! De har et enormt utvalg av produkter som selges løst, uten emballasje. De selger f.eks. såper og sjampo i fast form, fordi de ikke tilsetter unødvendig vann i disse produktene.

I tillegg har de en ordning på resterende emballasje: du får rabatt når du tar med tidligere kjøpt emballasje som er tom, vasket og fyller på med et produkt i butikken. Dette er mulig fordi de lager mange av produktene i butikken. Resterende produkter blir produsert i England, eller i de landene hvor de har butikker, for å ha kortere frakt.

Lush scorer også høyest på dyrevelferd da alle produktene er veganske og 100% imot dyretesting. Dette er noe som er forankret i hele konseptet til Lush. De kommer heller ikke så verst ut når det gjelder sporing av ingredienser som de bruker. Det eneste som kan trekke ned Lush er at de bruker ofte sterke lukter, farger og parabener i produktene sine. Alt dette under kontroll selvfølgelig, men jeg kan tenke meg at noen kan være sensitive og reagere på disse produktene.

Mer om Lush sine forpliktelser her: https://www.lushnorge.no/web/kat/31

The Body Shop:
Hele konseptet til Body Shop er i utgangspunktet lovende. Merket er spesielt bra på etisk handel og har spesielle tiltak, eller prosjekter, som de jobber med for et bedre miljø og mer rettferdig handel. De er 100% imot dyretesting og har veldig mange veganske produkter.

Produktene varierer noe på hvor naturlige ingredienser de har og man kan finne noen serier som er bedre enn andre. Det er litt vanskelig å spore alle ingrediensene, men går man skikkelig inn for det, så får man det til.

The Body Shop scorer lavere på bruk av emballasje, der mesteparten er plast. Men de bruker en del resirkulert plast og har et eget prosjekt i India, hvor de resirkulerer plast og kjøper plasten tilbake for å bruke den på nytt for produktene de selger.

Når det er sagt, så er jeg også noe skeptisk til noen av produktene, siden det ble funnet miljøgifter i flere sminkeprodukter fra The Body Shop i 2018 og 2019: https://www.framtiden.no/aktuelt/miljogifter/skyhoye-verdier-av-skadelige-miljogifter.html

Alt i alt er dette et ok merke, men ikke helt best i klassen.

L’Occitane En Provence:
Jeg ble positivt overrasket over hvor naturlige ingredienser som brukes av L’Occitane. De scorer høyest når det gjelder nettopp dette, og hvor lett det er å spore alle ingrediensene som brukes i produktene. Selv om dette er et relativt stort merke, så har de kun en fabrikk i Frankrike, som man kan besøke. Plantene de bruker dyrkes for det meste i Frankrike og Corsica og de har en avtale om etisk handel med Burkina Faso, hvor de importerer Sheasmøret sitt fra.

L’Occitane bruker en del papp og glass fremfor plast og har fokus på resirkulert plast og re-fills for noen av produktene sine. De scorer likevel lavere enn Lush her.

Men så kom sjokket. L’Occitane står på listen over produsenter som tester på dyr. De forklarer seg med at dette kun skyldes fordi de selger produktene sine i Kina, og at det er kinesiske myndigheter som utfører testene på alle produktene som importeres og selges i landet. Jeg ble henvist til et skriv om nettopp dette: http://img.loccitane.com/ocms/img/lib/USAGE/OCC_40edef39a6ab4387af76f14bb1618229.pdf

Det positive her er at de har et program i Kina for å promotere alternativer til dyretesting og kjemper for at myndighetene skal godta disse. Testing på dyr er nå forbudt i Europa, men vi er helt avhengige av at resten av verden følger etter. Og det er hvert fall godt å se at L’Occitane prøver å få endret dette, selv om de kommer dårligere ut her enn The Body Shop, Lush og Korres.

Korres:

Dette er et nyere merke fra Hellas som påstår å ha veldig høyt innhold av naturlige ingredienser og som brytes lett ned i naturen. Firmaet tar også avstand fra dyrestesting. 

Jeg fikk ikke gravd like mye her, siden de ikke har en egen butikk men kun selges hos Vita. Nettsidene til Korres gir likevel mye informasjon om deres verdier, som ser lovende ut. De har også en del sminke som virker som et mer naturlig og miljøvennlig alternativ. De bruker som de fleste andre plastemballasje, men har også en del gode tiltak og prosjekter som er verdt å lese om: https://www.korres.com/en/love/eco

Human+Kind:
Dette er også et nyere merke som har kommet på markedet i takt med økt forespørsel av naturlige, miljøvennlige og dyrevennlige produkter. Bra! 

Fikk heller ikke gjort en ordentlig bakgrunnssjekk siden de kun selges i noen utvalgte Vita butikker. Men fra det jeg har lest på nettet, så virker de absolutt lovende: https://eu.humanandkind.com/pages/our-story

Dette merket skal jeg nok sjekke ut nærmere og se hva de gjør når det gjelder selve produksjonen, sporbarhet og emballasje.

Yves Rocher:
Dette er et merke som har mange utsalgssteder rundt i Europa, men selges kun på nett i Norge. Jeg falt for Yves Rocher når jeg bodde i utlandet og har bestilt produktene deres på nettet i etterkant. I tillegg til å være det rimeligste av merkene jeg har beskrevet hittil, påstår de også å ha en høy andel naturlige ingredienser som er biologisk nedbrytbare: https://www.yves-rocher.no/actbeautiful/hva-er-egentlig-biologisk-nedbrytbart

Dessverre så har det seg sånn at dette merket også står oppført på listen over produsenter som tester på dyr, med samme unnskyldning som L’Occitane (det kinesiske markedet). I tillegg har de en manglende innsats for å redusere plastforbruket sitt, utifra det jeg ser. Det er vanskelig å finne informasjon om alle ingrediensene som de bruker, hvor de kommer fra, hvordan og hvor de er produsert. 

Dette kan skyldes at jeg ikke har kunnet undersøke dette nærmere, siden de ikke har noe fysisk utsalgssted i Norge. Det står mye fint om naturen på nettsidene deres, men det er større hull i den generelle miljøpolicy’en deres: https://www.yves-rocher.no/actbeautiful

Basert på denne lille undersøkelsen så kommer jeg nok til å fase ut bruken av Yves Rocher til fordel for Lush. Jeg kommer nok til å fortsette å kjøpe L’Occitane en Provence siden jeg virkelig elsker produktene deres, og siden de gjør mye bra. Men jeg kommer til å følge nøye med på programmet de har i Kina og om det fører til noe. Det hadde vært noe det! Ble også veldig nysgjerrig på Human+Kind som jeg skal prøve ut mer 🙂